تاریخچه شرکت خودرو سازی پژو

پژو،  شرکت خودروسازی فرانسوی است، که در سال ۱۸۱۰ توسط خانوادهٔ پژو جهت ساخت آسیاب‌های قهوه، در شهرفرانش-کنته، فرانسه تأسیس شد ولی ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرماند پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو که خودرویی سه‌چرخ بود، در سال ۱۸۸۹ توسط آرماند پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید.

امروزه شرکت پژو از زیرمجموعه‌های گروه پی‌اس‌ای محسوب می‌شود و همچنان به‌عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی غرب و دومین خودروساز بزرگ اروپا به‌شمار می‌آید.

در نام‌گذاری مدل‌های خودروهای شرکت پژو، اندازهٔ عدد سمت صادق نشانهٔ نسل خودرو است و اندازه عدد سمت چپ دلالت بر بزرگی خودرو دارد. برای نمونه در مدل ۲۰۶، ۶ نسل خودرو و ۲ اندازهٔ خودرو را نشان می‌دهد؛ بنابراین، مدل ۵۰۴ از ۲۰۶ بزرگتر و قدیمی‌تر است. البته این مورد استثناهایی دارد به‌طور حكم مدل۳۰۹ قبل انزجار مدل۳۰۶ تولید شده‌است.

در ادامه این مطلب به معرفی تاریخچه شرکت خودرو سازی پژو می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

پژو (1)

آغاز به ساخت خودرو

شاید از خود بپرسید پس خودرو در کجای کار قرار دارد؟ باید عرض کنم که تا جنگ جهانی فاتحه و موخره بدو خودرو به عنوان کالایی لوکس محسوب می‌شد و هنوز تولید دقیقه برای عموم آغاز نشده بود. پس كندن امیل پژو، پسرش آرماند پژو جانشین وی شده و به زودی به صنعت نوپای خودرو علاقه‌مند شد.

وی در سال ۱۸۸۹ با همکاری گوتلیب دایلمر اولین كامیون پژو را طراحی گلرو چهار عدد از آن را به تولید رساند. پیش‌رانه این خودرو موتور بخار بود. از بخت بد آرماند پژو در سال ۱۸۹۰ تولید خودرو با موتور بخار در فرانسه ممنوع شد قوی پژو تصمیم به استفاده از موتورهای سوختی شرکت پنهارد که تحت لیسانس دایملر ساخته شده بود گرفت.

پژو از این خودرو گوهر سال ۱۸۹۲ تعداد ۲۹ خودرو، در سال ۱۸۹۴ تعداد ۴۰ خودرو، در سال ۱۸۹۵ تعداد ۷۲ خودرو، تو سال ۱۸۹۸ تعداد ۱۵۶ خودرو و در سال ۱۸۹۹ تعداد ۳۰۰۰ خودرو ساخت.

پژو (4)

ساخت تایرهای لاستیکی توسط شرکت پژو

اغراق نیست اگر بگوییم پژو اولین شرکتی بود که توانست تایرهای لاستیکی را روی خودروهای شرکت خودش نصب کند و در سال ۱۸۹۵ هم توانست به فناوری تایرهای خاكی دست پیدا کند. بالاخره در سال ۱۸۹۶ شرکت فرانسوی پژو توانست بدون کمک گرفتن از گوتلیب دایملر اولین موتور خودش را تولید کند و بعد از آن به پیشرفت های مختلفی در صنعت خودروسازی دست پیدا کرد.

در پی پیشرفت های مداومی که شرکت پژو داشت توانست در عام فریه ۱۸۹۶ اولین موتور درون درد بنفسه را تولید کند تا دیگر نیازی به خرید موتور دوباره به دست آوردن دایملر نباشد.

این موتور ۶ کیلو وات قدرت داشت و به صورت افقی در عقب خودرو قرار می گرفت و در پژو تیپ ۱۵ برگماری می شد. به مرور زمان شرکت پژو توانست موتور را به قسمت جلوی خودرو منتقل کند و ایضاً به لاستیک ها رینگ اضافه کرد و ماشین هایی که ثانیه موقع وجود داشتند به ماشین هایی که اکنون وجود دارند، شباهت پیدا کردند.

آرمان پژو فرزند امیل پژو در سال ۱۸۹۸ تصمیم به این گرفت که برای تشکیل شرکت خودش از شرکت پژو جدا شود تا به این صورت بتواند تمرکز بیشتری روی خودروهای خودش داشته باشد گلعذار در سال ۱۹۰۱ به این مهم دست پیدا کرد و توانست با تولید موتوری با حجم ۶۵۲ سی‌سی، قوا ۵ اسب بخار، یک سیلندر و یک ظاهر سنتی، برنده مسابقات بهترین مدل همان سال (۱۹۰۱) شود. اما بعد از اینکه در مسابقات شهر پاریس مقام نوزدهم را به دست آورد از مسابقات کناره گیری کرد.

 

پژو (1)

پژو بعد از جنگ جهانی دوم

پژو در سال ۱۹۴۸ تولید دوباره خود را بالا پژو ۲۰۳ آغاز کرد و پس از آن، بالا شروع به همکاری با شرکت طراحی ایتالیایی پنین‌فارینا، پژو ۵۰۴ را روانه بازار کرد.
در سال ۱۹۵۸ فروش محصولات در ایتالیا آغاز شد و همکاری با شرکت‌های رنو و ولوو افزایش یافت.
در سال ۱۹۷۴ پژو ۳۰ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرده پروزن در سال ۱۹۷۵ این شرکت را تصاحب کرد. پس از اعتراض طرفداران سیتروئن این دو شرکت با ادغام در یکدیگر نام پژو سیتروئن را برگزیدند تا بتوانند همزمان با حفظ برند هر دو شرکت از تحقیقات فنی و تکنولوژی همدیگر نیز بهره‌مند شوند.
در سال ۱۹۷۸ شرکت پژوسیتروئن واحد اروپایی کرایسلر را پس از رسیدن به آستانه ورشکستگی تصاحب کرد. این شرکت برای پژوسیتروئن بسیار زیان‌ده بود و شرکت پژوسیتروئن به علت نجات لحظه برند تالبوت را در سال ۱۹۸۰ احیا کرد.
این سرمایه گذاری‌ها باعث آسیب مالی شدید برای شرکت پژو شد اما در سال ۱۹۸۳ رهبر موفق پژو ۲۰۵ توانست زیاد شدن از این هزینه‌ها را پوشش دهد.

پژوسیتروئن در سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ تامین موتورهای مسابقات فرمول یک را عهده‌دار شد.

پژو (2)

خودروسازی پژو، هم اکنون و آینده

تا به همین امروز این شرکت فرانسوی در نقش پا این است که نوآوری های زیادی را در مدل های خودش به وجود بیاورد تا به این وسیله بتواند ذلت نیازهای مخاطبین خودش پاسخی مثبت بدهد و همچنین كوشش بر این دارد تا بتواند بازارهای جدیدی را در کشورهایی مانند چین، روسیه و آمریکای شمالی به دست بیاورد.

گردش مالی این شرکت در پایان سال مالی ۲۰۰۸ چیزی در حدود ۵۴٫۴ میلیارد دلار و فایده خالص آن هم چیزی در اطراف ۴ میلیارد دلار بود. اما در اواخر سال ۲۰۰۹ شرکت پژو دچار کاهش فروش شد و در نهایت شخصی با نام فیلیپ وارین به جای کریستین استریف، مدیریت این شرکت فرانسوی را بر عهده گرفت.

 

هم اکنون شرکت پژو بیشتر از ۲۰۰ هزار کارمند در سرتاسر دنیا دارد فروش این شرکت در سال ۲۰۱۲ چیزی در حدود ۵۴ میلیارد دلار است و در حال حاضر هم مهم ترین شرکت خودروسازی اروپا و بعد از گروه خودروسازی فولکس واگن دومین خودروساز بزرگ اروپا به شمار می رود.

 

Post Author: بنیادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *